ابزار حامد

انواع مختلف انبر و کاربرد آنها

انواع مختلف انبر و کاربرد آنها

انواع مختلف انبر و کاربرد آنها

اگرچه انبر قطعا یکی از اساسی‌ترین ابزارهایی است که باید در جعبه ابزار خود نگهداری کنید، اما اگر انبر‌هایی که استفاده می‌کنید «اشتباه» باشند، ممکن است نتوانید کار را انجام دهید. به عنوان مثال، هنگامی که می خواهید سیم را برش دهید، استفاده از انبردست بدون عملکرد برش منطقی نیست. هر انبر عملکردهای خاص خود را دارد، بنابراین تهیه انبر که مطابق با الزامات کاری است که در آن مشغول هستید ضروری است.

گفته می شود که بیش از 30 نوع انبر وجود دارد که برخی از آنها عملکردهای متعددی برای مقابله با طیف گسترده ای از وظایف دارند در حالی که برخی دیگر منحصراً برای رسیدگی به یک برنامه خاص طراحی شده اند. در این مقاله چند مورد از پرکاربردترین انبرهایی را که باید هنگام انجام انواع کارهای فنی با آنها آشنا شوید را معرفی می کنیم.

قبل از اینکه به موضوع اصلی بروید، شناخت انبر ها از جمله قطعات و نقش های آنها بسیار مهم است، به خصوص اگر مبتدی هستید. در حالی که استفاده از انبر بسته به کار متفاوت است، کار اصلی آنها برش، پیچاندن، گرفتن، قرار دادن، سفت کردن، شل کردن و بستن است. انبرها معمولاً از جنس فلزی، یک جفت دستگیره و مرکزی که اتصال کار و دستگیره ها به هم متصل می شوند، تشکیل شده است. بیایید با دیدن تصویر انبردست معمولی در زیر به جزئیات هر قسمت نگاه کنیم.

اجزا انبر

محل کار انبر معمولاً فک یا بینی (دایره قرمز) نامیده می شود. انبر ها دارای فک های صاف و دندانه دار برای گرفتن محکم تر هستند، در حالی که برخی از انواع آن دارای تیغه هایی برای برش اجسام هستند. برخی از انبرها همچنین دارای یک دستگیره لوله (مربع نارنجی)، یک فرورفتگی در هر طرف فک برای گرفتن مواد گرد مانند سیم یا لوله هستند. نوک فک ها مربع شکل یا مخروطی است.

قسمت اتصال انبر نقطه محوری یا تکیه گاه (دایره زرد) نامیده می شود: بخشی که به فک ها و دسته ها اجازه می دهد تا باز یا بسته شوند تا عملکرد مورد نظر انبر را انجام دهند. برخی از انبردست ها دارای یک نقطه محوری متحرک برای تنظیم محدوده باز شدن فک ها هستند.

دستگیره ها (دایره آبی) قطعاتی هستند که در دست دارید. آنها مستقیم یا منحنی شکل هستند و اغلب با پلاستیک یا رزین برای جابجایی راحت پوشانده می شوند. گفته می شود که هر چه دسته ها بلندتر باشند، ساختار اهرمی بیشتری دارند. به عبارت دیگر انبر با دسته های بلند به شما این امکان را می دهد که کارها را با قدرت کمتری انجام دهید. برخی از دستگیره ها نیز دارای عایق برای انجام مهندسی برق با ایمنی هستند.

انواع استاندارد انبر

انبردست

انبر دست KCP-28 کنزاکس

انبر دست KCP-28 کنزاکس

اگر نمی دانید از کدام انبر استفاده کنید، ابتدا انبردست ترکیبی تهیه کنید. انبر ترکیبی که به عنوان انبردست شناخته می شود، در واقع یک ابزار کار همه کاره است زیرا دو مورد از اساسی ترین ویژگی های انبر را دارد: برش و گرفتن. آنها همچنین می توانند خم شدن و پیچش را تحمل کنند. فک ها مربع و دندانه دار هستند و معمولاً دارای یک تیغه بین سر فک ها و تکیه گاه هستند.

انبر مفصلی

انبر مفصلی

انبر مفصلی

این نوع انبردست دارای یک نقطه محوری قابل تنظیم است که به فک و دستگیره لوله آنها اجازه می دهد تا با توجه به جسم مورد نظر بازتر شوند. همراه با این عملکرد اساسی، انبر با مفصل لغزنده خود می تواند در نگه داشتن، خم شدن و برش مفید باشد. با آرواره های صاف و دندانه دار آنها، حتی می توانید برای سفت کردن یا شل کردن مهره ها و پیچ ها استفاده کنید.

انبر کلاغی

انبر کلاغی کنزاکس مدل KAP-110

انبر کلاغی کنزاکس مدل KAP-110

بزرگترین تفاوت بین انبرکلاغی و انبر مفصلی در این است که دارای بازه فک وسیع تری نسبت به انبر مفصلی است، بنابراین برای نگه داشتن اجسام ضخیم تر مانند لوله مناسب است. همچنین برخلاف انبرهای مفصلی، انبر کلاغی دارای سر زاویه‌دار است تا دسترسی به لوله در فضای کوچک‌تری را تسهیل کند. علاوه بر کار لوله کشی، انبر کلاغی می تواند پیچ ها را نیز بگیرد و جدا کند.

انبر دم باریک

دم باریک 6 اینچ اکتیو مدل AC-6206D

دم باریک 6 اینچ اکتیو مدل AC-6206D

انبر دم باریک عملکردی مشابه انبردست های ترکیبی دارد، اما با فک های مخروطی و بلند، برای انجام کار در محیط هایی که کمتر در دسترس دیگر انبرها قرار می گیرند، ایده آل هستند. این نوع انبر همچنین می تواند نگه داشتن، قرار دادن، خم شدن و برش های جانبی انجام دهد. برای کارگرانی که در کارهای ظریف از جمله جواهرسازی، کارهای برقی و کارهای رادیویی/تلویزیونی مشغول هستند، دم باریک ابزار اصلی به شمار می رود.

دم باریک دو نوع سر دارد: سر صاف و سر خمیده. دم باریک خم به نوعی گفته می شود که نوک آنها با زاویه بین 45 تا 90 درجه خم شده است. با این ویژگی می توانند حتی در صورت وجود تعداد زیادی مانع به فضاهای باریک دست یابند.

انبر سیم چین

سیم چین 6 اینچ تایگر کنزاکس مدل KDC-26

سیم چین 6 اینچ تایگر کنزاکس مدل KDC-26

انبر سیم چین که معمولاً در ژاپن نیپر نامیده می شود، ابزاری ضروری برای کسانی است که کارهای الکتریکی و نجاری را انجام می دهند. این انبردست ها معمولاً دارای فک های فشرده و تیغه ای هستند که به صورت مورب زاویه دار هستند و دسته های بلندتری دارند تا اهرم بیشتری داشته باشند.

آنها می توانند سیم های مسی، سیم های فولادی و … را برش دهند، در حالی که برخی حتی می توانند سیم های پیانو و میخ ها یا پیچ های نازک را برش دهند. با این حال، هنگام استفاده از انبر مورب، دو نکته وجود دارد که باید در نظر داشته باشید: اجسامی را که ضخامت آنها فراتر از ظرفیت سیم چین است را برش ندهید و سیم برق را حتی اگر عایق باشد قطع نکنید.

انبر قفلی

انبر قفلی 7 اینچ کنزاکس

انبر قفلی 7 اینچ کنزاکس

انبرهای قفلی طوری طراحی شده اند که بدون کمک دست انسان، جسم را محکم قفل می کند. یک پیچ برای تنظیم عرض باز شدن فک ها در انتهای دسته وجود دارد و باید آن را تنظیم کنید. اگرچه این کار برای دستیابی به تنظیم مورد نظر نیاز به تمرین دارد، اما پس از تسلط بر آن می توانید بدون زحمت اجسام را با قدرت بیشتری قفل کرده و نگه دارید.

انبر سوکت زن شبکه

انبر سوکت زن شبکه

انبر سوکت زن شبکه

انبر کابل شبکه یکی از ابزارهای ضروری برای برقکارها هستند. این محصول برای نصب اتصالات شبکه استفاده می شوند. می توان از آن ها برای انواع کابل ها از جمله کابل LAN، کابل فیبر و … استفاده کرد و به همین دلیل از این انبردست ها اغلب در زمینه های شبکه و ارتباطات استفاده می شود.

انبر سیم لخت کن

انبر سیم لخت کن

انبر سیم لخت کن

سیم لخت کن که عمدتاً توسط برق‌کارها که اغلب کارهای سیم‌کشی را انجام می‌دهند، استفاده می‌شود، عایق را که پوشش محافظ سیم برق است، حذف می‌کند. آنها معمولاً مانند ترکیبی از دم باریک و سیم چین به نظر می رسند. سیم لخت کن معمولاً دارای یک سری سوراخ با گیج‌های مختلف هستند که بین نوک فک‌ها و تکیه‌گاه قرار دارند و کاربران باید اندازه سیم‌های عایق‌شده را با مواردی که روی فک‌ها توضیح داده شده است، مطابقت دهند. نوک فک‌های صاف و دندانه‌دار برای گرفتن، چرخاندن و کشیدن، و یک برش کناری برای برش اجسام نازک است.

انبر نرده یا حصار

انبر نرده

انبر نرده

وقتی این انبر را در مغازه پیدا می کنید، ممکن است در ابتدا تعجب کنید که آیا در واقع یک چکش است یا خیر. پاسخ هم بله و هم خیر است: آنها می توانند به عنوان چکش استفاده شوند، اما در واقع ابزاری چند منظوره برای پوشش تمام کارهای لازم برای نصب یا نگهداری حصار هستند. به طور کلی می توان از انبر حصار به عنوان برش، چکش و جداکننده استفاده کرد.

برخلاف اکثر انبرها، این انبر برای برش حصار بر روی تکیه گاه قرار دارد و می تواند سیم های ضخیم را برش دهد. یک طرف فک ها شبیه سر و گردن چکش است و می توانید منگنه ها را طوری برانید که انگار از چکش واقعی استفاده می کنید. در همین حال، اگر می‌خواهید منگنه‌ها را بردارید، از طرف دیگر فک‌ها که شبیه به پنجه چکشی هستند، استفاده کنید.

همانطور که قبلا اشاره شد انبر انواع گوناگونی دارد و در این مطلب که تعدادی از موارد پر کاربرد تر آن پرداختیم. برای دیدن محصولات فروشگاه ابزارحامد در شبکه های اجتماعی به صفحه اینستاگرام و کانال تلگرام مجموعه ابزارحامد مراجعه نمائید. همچنین برای اطلاعات بیشتر و مشاوره تخصصی از طریق واتس اپ یا تماس تلفنی با کارشناسان فروش مجموعه ابزارحامد در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *